Контакти:    e-mail: sumy.theology@ukr.net; .; tel: (0542) 77-04-54;    

EN RUS UKR

Logo alt

Сумська духовна семінарія

імені Блаженнішого Митрополита Володимира (Сабодана)

His Beatitude Metropolitan Volodymyr (Sabodan)

SUMY THEOLOGICAL SEMINARY

 


Правила поведінки

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ СЕМІНАРИСТІВ СУМСЬКОЇ ДУХОВНОЇ СЕМІНАРІЇ

Сумська духовна семінарія є пастирсько-богословським духовним навчальним закладом Української православної Церкви, який ставить перед собою мету виховання та навчання сумлінних і відданих пастирів церкви Христової, а також духовно освічених мирян, здатних своїм життям, проповіддю та служінням залучити багато чисельне населення країни до благословенного життя Царства Божого.

Семінарист повинен пам’ятати, що він член Православної Церкви, вихованець православно-церковного духовного навчального закладу, який бажає бачити в ньому переконаного християнина та освіченого служителя Церкви. Йому належить будувати своє внутрішнє та зовнішнє життя, вибирати заняття згідно мети духовної семінарії, виявляючи в усьому неухильне дотримання правил і уставу Святої Церкви.

Семінаристи повинні дотримуватися розпорядку дня, цілеспрямовано використовувати час перебування в духовному закладі. Інтелектуально та духовно вдосконалюватися.

 

I.Адміністративний устрій

Сумська духовна семінарія знаходиться під архіпастирським керівництвом і утриманням Владики, ректора, Високопреосвященнійшого Євлогія, Архиєпископа Сумського і Охтирського.

До адміністрації семінарії входять:

а) проректор з навчально-виховної роботи;

б) проректор з адміністративно-господарчої роботи;

в) секретар Педагогічної ради.

Храм і богослужіння знаходяться під особистим контролем ректора, який здійснює керівництво через викладача, відповідального за богослужебну практику.

Семінаристом Сумської духовної семінарії вважається той, хто після успішних вступних іспитів і співбесіди з приймальною комісією занесений до списку зарахованих до навчального закладу. Список затверджується Педагогічною радою, завіряється ректором і доводиться до відома вступників.

 

II.Храм

Семінарист повинен знати, що головне місце в житті духовної семінарії відводиться храму та богослужінню. Відвідування богослужінь у недільні, святкові, у дні говіння, богослужебної практики обов’язкові для всіх. У храмі семінаристи постійно випробують свою совість, перевіряють відповідність внутрішнього духовного світу високій меті духовного життя.

Ставлення до храму та богослужіння має бути благоговійним і святим. Виконання всіх послухів з надзвичайною відповідальністю християнина передбачає обов’язкову, ретельну щоденну підготовку півчих і читців.

На богослужіння, на ранкові-вечірні правила семінаристам потрібно приходити завчасно (за 5 хвилин до початку).

Забороняється знаходитися під час богослужіння в притворі та на паперті храму.

Розмови під час богослужіння, вихід із храму до кінця служби забороняються. Виходити з храму під час богослужіння можна лише з дозволу викладача.

Молитовне правило, богослужбові тексти слід читати виразно, голосно, звертаючи увагу на пунктуаційні знаки, дикцію.

Семінаристи, які мають священний сан. Знаходяться під прямим керівництвом відповідального за богослужебну практику, здійснюють богослужіння чітко за чинопослідуванням і графіком, який затверджений ректором. Самовільне служіння в храмі чи за його межами неприпустиме. Семінарист-священик під час від’їзду на канікули повинен мати при собі відповідний документ, який підтверджує його особу і сан.

Семінаристи, які не мають сану священика, під час щоденних богослужінь виконують обов’язки читців, півчих, пономарів, відповідно розкладу храмового богослужіння.

Семінаристи 3 і 4 класів обов’язково виголошують промови в храмі згідно з розкладом. Підготовлену та правильно оформлену промову семінарист зобов’язаний обов’язково узгодити з викладачем гомілетики, а потім здати секретарю ради семінарії за 10 днів до виголошення.

Пропуск богослужіння. Богослужебної практики, запізнення на них є грубим порушенням дисципліни духовної семінарії.

Семінаристи, виховуючи в собі духовне сумління, повинні сповідуватися та причащатися Святих Христових Тайн один раз на три тижні.

 

III.Навчальна частина

Навчальний процес розпочинається 1 вересня зі спільної молитви викладачів та семінаристів у домовому храмі семінарії. Семінаристи в цей день знайомляться з кураторами груп, з якими протягом навчального року матимуть можливість всі важкі питання навчання.

Усім семінаристам слід обов’язково дотримуватися розпорядку дня, відвідувати всі лекції за розкладом навчальних занять. Звільнити семінариста від занять має право тільки проректор семінарії.

Семінаристи зобов’язані до початку навчального процесу забезпечити себе необхідними навчальними предметами,засобами особистої гігієни.

Обовязки старости та чергового по класу

Староста є відповідальною особою в групі за облік відвідування занять семінаристами, за своєчасне повідомлення адміністрації за відсутність семінаристів через хворобу, послух чи інші причини. В його обов’язки входить відповідальність за санітарний стан аудиторії, наявність справних меблів, навчальних посібників. Староста має право висловлювати прохання чи побажання семінаристів до адміністрації. Складає графік чергування в аудиторії та забезпечує його якісне виконання.

Черговий в аудиторії забезпечує чистоту, своєчасну підготовку до занять потрібного обладнання, провітрювання приміщення.

Староста та його заступник призначаються адміністрацією. У разі відсутності старости його обов’язки виконує заступник.

Поведінка в аудиторії

Семінаристи зобов’язані збиратися в аудиторії за 5 хвилин до початку занять, а також повинні мати все необхідне для якісної роботи: навчальні посібники, конспекти та зошити для записів.

Біблія повинна бути обов’язково на робочому столі семінариста, а також книга преподобного Іоанна Дамаскіна «Точное изложение православной веры».

Семінаристи, які запізнилися на лекцію, допускаються до заняття з дозволу проректора.

Кожне заняття починається та закінчується молитвою, яку семінаристи виконують усією групою. У дні двунадесятих свят до їх віддання читаються тропарі та задостойник свята.

Семінаристи на лекції зустрічають викладачів та інших гостей привітанням і стоячи.

Під час занять семінаристи повинні вести себе чемно, тихо, зосереджено, уважно слухати пояснення викладача та відповіді товаришів. Підказки забороняються.

Успішність семінаристів складається з оцінок за усні відповіді на лекціях та за письмові роботи, які здаються за планом.

Неуспішність семінариста без поважних причин є приводом для відрахування з навчального закладу.

Читання Святого Письма, житія Святих, науково-богословської літератури повинно щоденно займати особливе місце в навчально-виховному процесі семінарії.

Семінаристи щоденно перебувають на самопідготовці з 17 години до вечері. Під час самопідготовки семінаристи перебувають в аудиторіях і готують навчальний матеріал до занять наступного дня, дотримуючись повної тиші.

У разі необхідності займатися в читальному залі бібліотеки, семінарист повинен отримати дозвіл у куратора чи старости групи.

Відсутність семінариста на заняттях з поважної причини узгоджується з проректором, з причини хвороби по благословенню проректора з дозволу лікаря. Відсутність семінариста на заняттях обов’язково фіксується в журналі групи.

Для відсутності в семінарії понад 12 годин з поважної причини семінарист подає письмове прохання на ім’я ректора, указуючи причину. Своє повернення в семінарію семінарист повинен зафіксувати у секретаря ради.

 

IV.Внутрішній розпорядок. Правила користування спальною кімнатою

Життя в семінарії в усі дні перебування семінаристів регламентоване розпорядком дня, затвердженим ректором.

Про початок і завершення всіх режимних моментів семінаристи сповіщаються дзвінком, який подає черговий вахтер.

Ранковий підйом повинен проходити спокійно, щоб з початком навчального чи святкового дня не порушити молитовний настрій. Після ранкового туалету семінарист повинен охайно застелити постіль. На ліжку не повинно бути сторонніх предметів, не можна під час відпочинку лягати на нього у верхньому одязі та взутті. Не можна під ліжком тримати брудне взуття. Чистити одяг і взуття в спальнях і в коридорах забороняється. Це потрібно робити в умивальній кімнаті.

У спальній кімнаті семінарист має місце, закріплене за ним адміністрацією закладу. Різні переміщення забороняються.

Категорично забороняється заносити до гуртожитку харчі, посуд із трапезної.

Староста спальні відповідає за чистоту, дотримання семінаристами режимних моментів в спальній кімнаті. Для порядку і чистоти в спальні організовується щоденне чергування семінаристів. Староста складає графік чергування, слідкує за якістю його виконання. Щосуботи проводиться генеральне прибирання кімнати семінаристами, які в ній мешкають.

У приліжковій тумбі повинні знаходитися предмети особистої гігієни, білизна, речі щоденного вжитку. Верхній одяг повинен знаходитися в шафі для речей; сумки, валіз, зайві особисті речі здаються на збереження в камеру схову семінарії.

У спальнях категорично забороняється тримати телевізори, радіоприймачі, магнітофони.

Батьки, рідні, сторонні особи в гуртожиток не допускаються. Зустрічі семінаристів з рідними та близькими можуть відбуватися у вестибюлі семінарії. Ночувати в семінарії стороннім особам категорично заборонено.

Семінаристам забороняється розвішувати в спальних кімнатах картини, фотокартки, портрети, килимки, настінні годинники та інші предмети. Не дозволяється забивати в стіни цвяхи, бруднити панелі, псувати побутові предмети. Винні матимуть суворе покарання.

Правила поведінки в трапезній

Трапеза розпочинається і закінчується молитвою і благословенням священика.

Усі семінаристи в трапезній мають закріплене за ними місце. Змінити місце прийому їжі в трапезній для семінариста може помічник проректора семінарії.

Щоденно під час трапези семінаристи по черзі читають житіє Святих.

Усі питання, пов’язані з трапезою, семінаристи вирішують з проректором, який перебуває в трапезній до кінця прийому їжі.

У трапезній семінаристи дотримуються всіх правил гігієни прийому їжі. Семінаристи повертаються з трапези організовано.

Усі семінаристи за графіком чергують у трапезній протягом дня.

У семінарії всі обов’язково дотримуються посту за уставом Святої Церкви. Хворим семінаристам за дозволом адміністрації дозволяється послаблення посту.

Заходити стороннім до кухні та підсобних приміщень забороняється. Не дозволяється виносити з харчоблока харчі та посуд.

Чергування та послух

Виходячи з необхідності в семінарії, адміністрація має право залучати семінаристів до виконання господарчих робіт у вигляді послуху. Не залучаються до господарських робіт семінаристи, які мають медичні довідки з забороною фізичних навантажень.

Семінаристи, які за благословенням мешкають вдома, не звільняються від загальних послухів.

Відвідування лікаря

При перших ознаках захворювання та неможливості виконувати розпорядок дня семінарист негайно повідомляє проректора про стан, отримує направлення до санітарної частини. Хворим знаходитися в спальній кімнаті не дозволяється. Хворих адміністрація звільняє від занять.

Хворий, який знаходиться в медичному ізоляторі, повинен чітко виконувати призначення лікаря, а також правила поведінки в лікувальній установі.

Будь-яке лікування за стінами семінарії повинно здійснюватися тільки з благословення ректора; з повідомленням семінаристом адреси лікувального закладу, номера відділення, палати. Після завершення лікування семінарист повинен здати довідку про стан здоров’я адміністрації семінарії, яка має бути завірена лікарем.

Вихід за межі семінарії після 17 години можливий для семінариста з дозволу проректора. Самовільні відлучки за межі семінарії є грубим порушенням дисципліни, які матимуть покарання адміністрації закладу.

Відбій у семінарі о 22.30. У 22.25 всі семінаристи повинні знаходитися в спальнях Замикати спальні на ключ не дозволяється. Адміністрація повинна мати доступ у спальні цілодобово.

Семінаристам не дозволяється слухати гучну музику; забороняється слухати рок, поп, джаз та інших видів музики демонічного характеру. У період Великого посту забороняється слухати мирську музику та пісні.

 

V.Загальні положення

За роки навчання семінаристи повинні сформувати в собі звички поведінки духовної особи.

Старших семінарист повинен вітати легким нахилом голови. У священиків під час зустрічі слід брати благословення.

Зовнішній вигляд і поведінка семінаристів повинні відповідати високому призначенню духовної семінарії.

Статура семінариста повинна бути прямою, без сутулості, уважний прямий погляд, виваженість рухів, ходи, голосна, чітка вимова фраз і постійний внутрішній самоконтроль.

Для семінариста неприпустимі крик, лайки, розмахування руками, біг, присутність у зваблюючи місцях та з особами, які мають нестійку поведінку.

У спілкуванні бажані простота, скромність, небажання виділятися.

Палити, пити семінаристам забороняється. Порушники цього правила виключаються з навчального закладу.

Семінаристам, яких поставили в читці, рукоположеним в священики, дозволяється мати відповідну зачіску і бороду. Усім іншим семінаристам необхідно регулярно відвідувати перукарню. Забороняється перебувати в храмі, на заняттях у неохайному вигляді. Семінаристам особливу увагу слід приділяти звичці доглядати за станом рук, нігтів; доцільно користуватися носовою хустинкою.

Семінаристи повинні охайно поводитися в місцях загального користування (бані, туалеті). Про несправне обладнання доповідати економу. Допомогти усунути несправність, виявити господарчий хист.

Семінарист несе матеріальну відповідальність за видані йому навчальні предмети, посібники, обладнання; предмети побутового вжитку на тимчасове користування. По завершенню навчання отримані речі необхідно повернути відповідним навчально-господарчим службам в робочому стані.

 

VI.Прийняття священного сану

До кінця четвертого курсу семінарист повинен визначитися у виборі особистого життя для майбутнього (сімейне, монашество, служба на приході чи інші варіанти) та повідомити адміністрацію закладу.

Семінаристи, які бажають прийняти монашество, повинні подати ректору прохання в сталій формі, попередньо порадившись з духівником і куратором групи.

Студенти-монахи повинні бути для інших прикладом слухняності та якісним виконанням усіх обов’язків і доручень.

Семінарист, який має намір одружитися, повинен попередньо порадитися з духівником, поставити до відома куратора групи та отримати письмове благословіння ректора. При укладенні шлюбу семінарист і його дружина повинні дотриматися всіх канонічних норм Церкви, які висуваються до шлюбу.

Бажаючі прийняти священний сан повинні подати прохання на ім’я ректора щодо руко положення.

 

VII.Відпочинок

Протягом навчального року семінаристи три рази мають канікули: літні, різдвяні, пасхальні. Графік канікул складається адміністрацією, ураховуючи обов’язкові літні послухи. Строки від’їзду та повернення семінаристів чітко регламентуються. Запізнюватися з канікул не дозволяється.

Вільний час семінаристи можуть використовувати для мандрівок, занять спортом, рукоділлям, відпочинку, враховуючи вимоги Церкви і суспільства до семінаристів.

Дбати, щоб зовнішність семінариста відповідала внутрішньому духовному світу.

 

VIII.Міри впливу і стягнення

Всю потрібну інформацію семінаристи отримують усно – після трапези, через оголошення в інформаційному куточку.

Семінаристи повинні уважно знайомитися з різними видами інформації, яка стосується всіх і кожного, мати повну картину про життя семінарії.

При порушенні дисципліни семінарії проректор робить студенту усне зауваження, на нього студент повинен реагувати позитивно.

Після подальших зауважень семінарист пише письмове пояснення на ім’я проректора. У раз відсутності письмового пояснення проректор подає рапорт на ім’я ректора семінарії.

Поведінка порушника дисципліни розглядається проректором, нарадою при проректору, ректором семінарії.

Міри покарань: зауваження, усна чи письмова догана, зниження бала за поведінку. Зниження бала за поведінку впливає на скорочення терміну канікулярної відпустки. За систематичне порушення дисципліни семінарист отримує зниження бала з поведінки та письмове повідомлення батькам.

Чітке дотримання вищезазначених правил поведінки у щоденному житті дасть можливість семінаристу успішно пройти курс богословських наук та збагатити свій внутрішній світ особливим досвідом духовного життя, яке будується на повному устремлінні реалізувати євангельські принципи життя.